Persian logo3
دسته بندی ها
دسته بندی ها
سبد خرید خالیست
دسترسی رایگان و نامحدود به تمامی فایل ها با خرید اشتراک ویژه

طرح لایه باز psd چیست؟ در این پست به شما آموزشی می دهیم چگونه بدون نصب داشتن فتوشاپ فایل های psd را باز کنید.

فرمت PSD نوعی از فایل است که توسط برنامه فتوشاپ ساخته می شود این فایل طرح ها را به صورت لایه باز و قابل ویرایش ذخیره می کند. بنابراین می توانید فایل خود را ببندید و دوباره از آن استفاده کنید.
اما مشکل جایی به وجود می آید که PSD یک فرمت باز نیست، زیرا فقط توسط برنامه های خاصی که از این فرمت پشتیبانی می کنند باز می شود. بهترین راه؟ استفاده از نرم افزار Adobe Photoshop CC است.

اما اگر به برنامه فتوشاپ دسترسی ندارید و آن را روی سیستم خود نصب ندارید چگونه می توانید فایل های PSD را باز کنید؟ در این صورت می توانید از چند گزینه جایگزین و رایگان که برای شما پیدا کرده ایم امتحان کنید. البته این موضوع را به یاد داشته باشید که اکثر برنامه های زیر قابل ویرایش فایل های PSD به صورت لایه باز را ندارند و فقط می توانند این فایل ها را به صورت فلت به شما نشان دهند. اگر هدفتان فقط دیدن طرح های لایه باز به صورت flat می باشد این گزینه ها ارزش امتحان کردن را دارند.

1- برنامه GIMP

باز کردن فایل psd با gimp

نرم افزار گیمپ باید اول گزینه شما برای باز کردن فایل های PSD باشد. GIMP نه تنها بهترین جایگزین رایگان برای فتوشاپ است، بلکه در ویندوز، مک و لینوکس هم قابل اجرا است. بنابراین با یادگیری این نرم افزار می توانید در تمام سیستم عامل ها از آن استفاده کنید.

همچنین این برنامه به صورت مستقیم از طرح های لایه باز PSD پشتیبانی می کند و نیاز به هیچگونه پلاگین و یا برنامه واسط ندارد.

از منو بالا به File > Open بروید

و سپس فایل PSD خود را انتخاب کنید و Open را بزنید.

نکته مثبت در مورد GIMP این است که می تواند لایه ها را به صورت جداگانه ویرایش کنید. نکته منفی این است که برخی از لایه ها برای GIMP قابل خواندن نیستند یا باید لایه ها rasterized کنید تا GIMP بتواند با آنها کار کند. همچنین ممکن است پس از ذخیره کردن فایل ها دیگه توسط فتوشاپ قابل اجرا نباشند.

2- نرم افزار Paint.NET

باز کردن طرح لایه باز در Paint.NET
برنامه Paint.NET یکی از بهترین جایگزین ها برای برنامه مایکروسافت Paint می باشد بدون اینکه یادگیری آن مثل گیمپ و فتوشاپ سخت و طاقت فرسا باشد.
اما اگر می خواهید به امکانات و قابلیت های این نرم افزار بیافزایید کافیست از پلاگین های موجود استفاده کنید. برای مثال اگر می خواهید فایل های PSD را با این برنامه باز کنید باید از PSD PLUGIN استفاده کنید.

  1. PSD plugin را دانلود کنید
  2. فایل ZIP را از حالت فشرده خارج کنید
  3. فایل PhotoShop.dll را کپی کنید
  4. به محل نصب برنامه Paint.NET بروید و فایل ذکر شده را آنجا paste کنید
    حالا برنامه را باز کنید

با نصب افزونه، باید بتوانید فایل های PSD را بدون مشکل باز کنید. توجه داشته باشید که اگرچه Paint.NET معمولاً می‌تواند لایه‌های PSD را به خوبی مدیریت کند، اما گاهی اوقات با مشکلاتی مواجه می‌شوید زیرا Paint.NET از همه ویژگی‌های فتوشاپ پشتیبانی نمی‌کند.

با این حال، اگر نیاز به ویرایش فایل PSD دارید و تجربه فتوشاپ ندارید، Paint.NET همچنان یک جایگزین عالی است.

3- استفاده از Google Drive

باز کردن فایل های پی اس دی با google drive

شاید استفاده از گوگل درایو به عنوان نمایشگر فایل PSD عجیب و غریب به نظر برسد اما شما کاملا می توانید از این ویژگی استفاده کنید. مانند اکثر فایل ها طرح های لایه باز نیز در Google Drive قابل نمایش می باشند.

  1. صفحه Google Drive را باز کنید
  2. روی My Drive کلیک کنید و گزینه File upload را انتخاب کنید
  3. فایل و طرح PSD را انتخاب کنید
  4. روی Open کلیک کنید
  5. رو فایل دابل کلیک کنید تا آن را مشاهده کنید

چه زمانی باید از گوگل درایو برای باز کردن فایل های PSD استفاده کنید؟ هنگامی که سیستم و کامپیوتر خود را در اختیار ندارید و از نرم افزار های دیگری هم نمی توانید استفاده کنید. خلاصه اگر به یک پیش نمایش ساده برای فایل های PSD نیاز دارید می توانید این روش استفاده کنید.

4- وبسایت Convertio

باز کردن فایل PSD به صورت آنلاین

با استفاده از این وبسایت نمی توانید فایل های PSD را باز یا ویرایش کنید. اما به راحتی می توانید این نوع فایل ها را به فرمت های مانند JPG و PNG و یا PDF تبدیل کنید. اما اگر هدف اصلی شما باز کردن طرح به صورت لایه باز می باشد باید از این روش صرف نظر کنید.

  1. روی Choose Files کلیک کنید.
  2. فایل PSD مورد نظر خود را پیدا کنید
  3. فرمت که می خواهید به آن تبدیل شود را انتخاب کنید
  4. روی Convert کلیک کنید
  5. وقتی کانورت فایل کامل شد روی دانلود کلیک کنید

5- IrfanView ( فقط روی ویندوز )

InfranView یک نرم افزار رایگان است که می تواند بر روی ویندوز از آن استفاده کنید. این برنامه به شما امکان می دهد یک فایل PSD رو ببینید و همچنین با فرمت های مختلف آن را ذخیره کنید. اما باید به این مورد توجه کنید که این برنامه از لایه های فتوشاپ پشتیبانی نمی کند، بنابراین فقط به صورت فلت می توانید از آن استفاده کنید.

 

اگر به دنبال کار حرفه ای هستید از فتوشاپ استفاده کنید

روش های بالا کاملا به شما کمک خواهند کرد، و اگر این روش ها کار شما را راه می اندازند می توانید به استفاده از آن ها ادامه دهید. اما اگر هدفتان این است که ویرایش فایل های PSD را به صورت حرفه انجام دهید حتما باید نرم افزار Adobe Photoshop را نصب کنید.